Veelgestelde vragen

Is frituren wel zo gezond?

Frituren heeft de naam ‘ongezond’ te zijn. Dit is in veel gevallen onterecht, want wie goed frituurt, beperkt de opname van vetten in het gefrituurde voedsel. Allereerst is het belangrijk dat u de juiste temperatuur gebruikt. Voor vis is dat 170 graden C. Bij kleinere stukken vis mag de temperatuur ook op 180 °C worden ingesteld. Gebruik olie of vloeibaar frituurvet met onverzadigde vetzuren, dat is gezonder. De (frituur)pan moet ongeveer tot de helft met olie gevuld zijn. Leg de vis die door visbeslag is gehaald voorzichtig in de hete olie. Afhankelijk van de dikte is de vis in 5 tot 7 minuten gaar.

Welke soort olie kan ik het beste gebruiken?

Daar kunnen we kort over zijn: Arachideolie is de beste olie voor het frituren van vis. Deze olie heeft een hoge hittebestendigheid en geeft de lekkerste krokante gebakken vis. Ook niet onbelangrijk: arachideolie geeft bijna geen bakaanslag in uw frituurpan. Maisolie, sojaolie zijn ook geschikte oliesoorten, echter is hier de hittebestendigheid minder van. En dan zijn er nog mengsels zoals visbakolie welke ook zeer geschikt zijn voor bakken van vis. Bakt u een visje in de koekenpan, dan zijn alle vier de soorten geschikt. Voeg naast de olie ook een klontje roomboter toe, dit maakt uw vis nog smakelijker! Heeft u behoefte aan nog meer advies? Vraag het aan uw lokale visspecialist, deze vakmensen helpen u graag verder!

Hoe houd ik de temperatuur van de olie constant?

Gebruik om te beginnen voldoende olie, hoe meer olie hoe beter de temperatuur vastgehouden kan worden. Gooi de pan niet te vol met vis, de temperatuur zakt dan terug wat invloed heeft op uw vis (vettig). En vooral: gebruik geen ingevroren vis, maar kies voor versie vis van uw visspecialist. IJs van ingevroren vis maakt bovendien de olie sneller kapot.
 
Hoe houd ik u olie langer vers?
 
Zorg dat de temperatuur niet hoger dan 170 graden wordt. Zeef na iedere bakbeurt het kruim uit de olie. En vooral: gebruik verse vis van uw specialist en geen diepvriesvis. IJs en water zijn slecht voor uw olie. Strooi pas na het bakken de Smedes Viskruiden over de gebakken vis.
 
Hoeveel vis heb ik per persoon nodig?
Reken per persoon voor een hoofdgerecht op ongeveer 150 gram gefileerde vis, 200 gram vismoten, 250 gram hele vis en 1 kilo mosselen.
 
Hoe kan ik voorkomen dat vis bij het bakken uit elkaar valt?
Verse vis valt minder snel uit elkaar dan vis die al wat ouder is. Bak vis op een niet te hoog vuur en keer de vis tijdens het bakken slechts één keer. Zorg dat de vis niet te gaar wordt. De vis is goed gebakken wanneer het visvlees net niet meer doorschijnend is of wanneer het eiwit stolt.
 
Heeft u een vraag? Klik hier!
Recept van de week
Fritto Misto Vis & Groente

Smedes Visbakmeel en Visbakmeel Glutenvrij kunt u goed bij dit italiaanse menu met verschillende soorten vis gebruiken. Kijk maar eens naar dit recept.

Naar recept